FANDOM

Vesiplaneetta

Luonnollinen vesirikas planeetta.

Vesi on yksi planeettojen ominaisuuksista. Mikäli planeetan lämpötila on liian kuuma, vesi esiintyy laavana. Jos taas lämpötila on liian kylmä, vesi on jäätynyt. Nestemäinen vesi on elämän edellytys, ja vedettömillä planeetoilla ei esiinny elämää. Vettä esiintyy planeetoilla eri värisinä, joista yleisimmät ovat sininen, vihreä ja punainen. Veden väriä voi muuttaa värityslaitteilla.

Kotimaailmoja lukuunottamatta luonnollisesti vesirikkaat planeetat ovat harvinaisia. Vesiplaneetta tarkoittaa T0-luokan vesirikasta planeettaa. Näitä planeettoja esiintyy erittäin vähän koko galaksissa.

Solupeli Muokkaa

Solu

Alkumeri

Kaikki solupelin tapahtumat tapahtuvat vedessä, tarkkaan ottaen alkumeressä. Alkumeri on paikka, josta jokaisen planeetan evoluutio alkaa. Sporen alussa valitun planeetan alkumereen putoaa meteoriitti, josta syntyy ensimmäinen solu. Evoluutio alkaa tästä.

Otuspeli Muokkaa

Otuspeli alkaa, kun pelaajan solu kehittää jalat ja nousee merestä maalle. Otuspelin otukset kykenevät aina uimaan vedessä, mutta mikäli pelaaja ui liian pitkälle, suuri vedessä elävä otus, Merihirviö, syö hänet. Vedellä ei ole varsinaista tehtävää pelivaiheessa, mutta pelaaja voi nähdä kaapparin juomassa merestä. Joskus voi myös nähdä jonkin otuksen käyvän uimassa ja palaavan sitten takaisin pesälleen.

Heimopeli Muokkaa

Heimopelissä vesi on tärkeä ruuanlähde niin kasvinsyöjille, kaikkiruokaisille kuin lihansyöjillekin. Kalastus on nopea tapa saada ruokaa. Kalastaessa kasvinsyöjät saavat saaliiksi merilevää ja kaikkiruokaiset ja lihansyöjät kalaa.

Sivilisaatiopeli Muokkaa

Usein suurin osa sivilisaatiopelin tärkeästä luonnonvarasta, rohdosta, saadaan vedessä olevista rohtopurkauksista. Pelaaja voi luoda vesikulkuneuvoja, jotka voivat ylittää meriä. Näitä voidaan luoda vain rannikkokaupungeissa. Näitä kulkuneuvoja voi muiden kaupunkien kanssa toimimisen lisäksi lähettää valtaamaan meren rohtopurkauksia luomalla niiden päälle rohtoporaamon.

Avaruuspeli Muokkaa

Vedellä ei ole varsinaista merkitystä avaruuspelissä, mutta maankaltaistaessa planeettoja otukset ja kasvit eivät voi elää niillä, ellei niillä ole nestemäistä vettä.

Katso myös Muokkaa

Maankaltaistaminen      
Luokitus: T0 - T1 - T2 - T3
Työkalut ja ansiomerkit: Elämänsauva - Ilmakehän muokkauslaitteet - Eläintieteilijä - Maankaltaistaja
Suureet: Ilmakehä - Lämpötila - Vesi - Pienet kasvit - Keskikokoiset kasvit - Suuret kasvit - Kasvinsyöjät - Lihansyöjät