FANDOM

      Saatoit myös etsiä artikkelia yksittäisestä tähdestä.
Aurinko

Auringon tähtijärjestelmä.

Tähtijärjestelmä (tunnetaan myös nimellä aurinkokunta) on joukko planeettoja, ja muita kohteita, jotka kiertävät yhtä tai kahta tähteä vaihtelevalla etäisyydellä. Sporen tunnetuin tähtijärjestelmä lienee Auringon tähtijärjestelmä, joka on Easter egg.

Omaa tähtijärjestelmäänsä ei voi tutkia ennen avaruusaluksen rakentamista avaruuspelin alussa. Will Wright on sanonut, että useimpia tähtiä kiertää neljä tai viisi planeettaa, mutta enemmän tai vähemmän on silti mahdollista. Tähtijärjestelmät, joiden keskuksena on kaksi tähteä, ovat galaksin esineitä. Lähempänä Galaksin keskusta tälläiset järjestelmät näyttävät olevan yleisempiä.

Tähti Muokkaa

Galaksin yleisimpiä tähtiä ovat punaiset kääpiöt, toiseksi yleisempiä keltaiset pääsarjan tähdet ja harvinaisimpia siniset jättiläiset. Sinisiä jättiläisiä kiertävät planeetat kiertävät tähteään suurimmalta etäisyydeltä. On olemassa myös kaksoistähtiä, jolloin tähtijärjestelmän keskuksena toimii esim. punainen ja punainen tähti, punainen ja keltainen tähti, sininen ja keltainen tähti tms.

On olemassa myös esitähden kaasukiekkoja, syntymässä olevia tähtiä. Niitä ei voi kiertää planeettoja.

Planeetat Muokkaa

Kun zoomaa tähtijärjestelmään, näkee keskellä tähden ja sitä kiertämässä planeettoja. Planeetan tiedot saa näkyviin viemällä hiiren sen päälle (planeetan T-luokka, elämän kehitystaso, rohtotyyppi jne.) Skanneri näyttää myös mahdollisen älyllisen elämän ja planeetan harvinaisuudet. Useimmat planeetat kiertävät tähteä pyöreillä radoilla, mutta myös elliptisiä on nähty. Planeetan kiertoradan väri voi olla joko oranssi (kuuma), vihreä (sopiva) tai sininen (kylmä). On olemassa myös turkooseja ratoja, mutta kyseessä on luultavasti häiriö.

Kaasujättiläiset ovat melko yleisiä planeettoja. Niillä ei voi vierailla, mutta niitä voi kiertää kuita, jotka ovat kuin normaaleja planeettoja mutta vain pienempiä. Myös normaaleja planeettoja voi kiertää kuita.

Muut kohteet Muokkaa

  • Komeetat: Komeetat ovat olemassa Sporessa niin kuin oikeassakin elämässä. Tähteä kiertämästä voi löytää komeettoja, mutta niiden luona ei voi vierailla. Jos hiiren vie komeetan päälle, skannaus tuottaa vain tekstin "Komeetta".
  • Asteroidivyöhykkeet: Asteroidivyöhykkeet ovat tähden ympärille kertyneitä asteroidikiekkoja eli "Epäonnistuneita planeettoja". Niillä ei voi vierailla eikä niitä voi edes skannata.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki