FANDOM

Kyllä-ääni Suhdepisteet ovat kansa- ja valtakuntien välistä suhdetta kuvaavia pisteitä sivilisaatio- ja avaruusvaiheessa.

Muun valtakunnan tai otuksen suhde pelaajaan ilmoitetaan asteikolla punainen = verivihollinen, oranssi = vihollinen, keltainen = neutraali, sininen = ystävä ja vihreä = liittolainen. Luokittelu voi perustua pelaajan omaan suhtautumiseen tai joissakin tilanteissa jopa pelaajan valintoihin aiemmissa vaiheissa.

Jos pelaaja saa suhteen joko mahdollisimman hyväksi tai huonoksi, sitä ei voi enää muuttaa toiseen suuntaan (esim. mahdollisen vihaiset eivät enää anna anteeksi) tiettyjä poikkeustilanteita, kuten sodan lopettamista lukuunottamatta.

Useimmat suhteet alkavat nollaantua ajan mittaan, jonka takia on pidettävä suhdetta yllä pelin aikana. On kuitenkin joitakin pysyviä suhteita. Esimerkiksi vaikka pelaaja olisikin sodassa ja tekisi sitten rauhan, suhdetta kiristää edelleen olimme sodassa -miinus. Ellei sitten anna suurinta summaa sodan lopettamisesta, silloin tulee +15 anteliaasta rauhantarjouksesta. Saattaa tulla enemmänkin.

Suhdepisteitä laskettaessa kaikki suhteeseen vaikuttavat hyvät ja huonot asiat lasketaan yhteen, ja näin muodostuu numeeriset suhdepisteet. Huomaa, että kulkuri -filosofian seuraajien käyttäytyminen on kuin sekoitus diplomaateista, ritareista ja sotureista.

Sivilisaatiopelissä Muokkaa

Positiiviset asiat Muokkaa

  • Johdat uskontoon/talouteen/armeijaan keskittyvää kansakuntaa. (Jotkut kansakunnat pitävät tietyistä kansakunnan tyypeistä.)
  • Taistelit vihollistamme vastaan. (Jotkut kansakunnat alkavat pitää sinusta enemmän, jos sodit heidän vihollistaan vastaan.)
  • Jalomieliset lahjasi (Lahjojen antamisella saa bonuksen aina +120:een asti.)
  • Läheiset rajamme (Rajanaapureille tulee aina miinusta, mikäli he eivät ole liittolaisia.)
  • Rikoit rauhamme (Liittolaisen kimppuun hyökkäämisestä.)
  • Et auttanut Meitä. (Kieltäytymästä hyökkäämästä jonkin kansakunnan vihollisen kimppuun, kun kansakunta sitä pyytää.)
  • Kehusi (Kansakunnan johtajan kehumisesta.)
  • Olit antelias. (Suuren hinnan maksamisesta, kun ostaa kansakunnalta kaupunkia.)
  • Lupasit auttaa Meitä. (Hyökkäämisestä jonkin kansakunnan vihollisen kimppuun, kun kansakunta sitä pyytää.)

Negatiiviset asiat Muokkaa

  • Johdat uskontoon/talouteen/armeijaan keskittyvää kansakuntaa. (Jotkut kansakunnat eivät pidä tietyistä kansakunnan tyypeistä.)
  • Uskontosi (Kaupungin käännyttämisestä.)
  • Hyökkäsit kimppuumme. (Kaupungin valloittamisesta sotilaallisesti tai superaseella.)
  • Olit saita. (Kaupungin ostamisen yrittämisestä halvalla hinnalla.)
  • Rikoit sopimuksemme. (Kauppareitin lopettamisesta.)
  • Loukkauksesi (Kansakunnan johtajan haukkumisesta.)
  • Kansakuntasi on liian suuri. (Jos omistaa suuremman kansakunnan.)
  • Läheiset rajamme. (Kaikki rajanaapurit lukuunottamatta liittolaisia saavat tämän miinuksen.)
  • Käytit joukkotuhoaseita.
  • Rikoit rauhamme. (Liittolaisen kaupunkiin hyökkäämisestä.)
  • Kieltäydyit auttamasta Meitä. (Olematta hyökkäämättä jonkin vihollisen kimppuun, kun kansakunta sitä pyytää.)

Avaruuspelissä Muokkaa

Positiiviset asiat Muokkaa

  • Autoit planeettaamme. Enintään +100. (Jonkin valtakunnan planeetan T-tason nostamisesta. Kropot eivät anna tästä plussaa, mutta sen sijaan miinuspisteitä, sillä he elävät T0-planeetoilla, ja jos niiden maankaltaisuusluokkaa nostaa, Kropot sillä planeetalla kuolevat.)
  • Suoritit tehtäviä. Enintään +100. (Tehtävien suorittamisesta valtakunnalle.)
  • Jalomieliset lahjasi. Enintään +50. (Lahjojen antamisesta.)
  • Solmimme liiton. Enintään +50. (Liiton solmimisesta)
  • Kehitit meidät. (Ei vähene.) Aina +50. (Valtakunnilla, jotka kehitit avaruustasolle monoliitin avulla.
  • Auttaminen laitteilla. Enintään +50. (Ystävällisten laitteiden kuten onnellisuussäteen käyttämisestä valtakunnan planeettaan.)
  • Lähetystösi. Enintään +50. (Lähetystöstä valtakunnan planeetalla.)
  • Tarjosit paljon rauhasta. Enintään +50. (Kun tekee rauhaa, ja maksaa siitä suuren summan.)
  • Kauppareittimme. Enintään +30 tai +40 riippuen valtakunnan filosofiasta. (Kauppareitin pitämisestä valtakunnan kanssa.)
  • Olit antelias. Enintään +44. (Kun maksat paljon rahaa ostaessasi planeettoja.)
  • Pidämme uusista tuttavuuksista. (Ei vähene.) Aina +30. (Kauppiaiden ja diplomaattien tapaamisesta saatu bonus.)
  • Arvostamme ystävyyttäsi. Enintään +100. (Saadaan, kun valtakunta antaa sinulle lahjan.)
  • Kaupankäyntimme. Enintään +15 tai +20 riippuen valtakunnan filosofiasta. (Kaupankäynnistä kommunikaatioikkunassa.)
  • Lupasit auttaa Meitä. Aina +10. (Suostumisesta ensimmäiseen tehtävään.)
  • Lämmin tervehdys. (Ei vähene.) Aina +10. (Ystävällisestä heimosta kehittymisestä.)
  • Ajattelemme samalla tavalla. Aina +10. (Samasta filosofiasta.)
  • Esittelit itsesi. (Ei vähene.) Aina +10. (Esittäytymisestä ystävällisellä tavalla ennen kuin valtakunta luulee, että välttelet heitä.)

Negatiiviset asiat Muokkaa

  • Teit vastoin galaktista lakia. Enintään -200. (Galaktisen lain rikkomisesta)
  • Liittouduit Kropojen kanssa. Enintään -200. (Kropojen kanssa liittoutumisesta. Tämä miinus koskee kaikkia muita valtakuntia.
  • Rikoit liittomme. Enintään -125. (Rauhan rikkomisesta valtakunnan kanssa.)
  • Tuhosit rakennuksiamme. Enintään -100. (Valtakunan rakennusten tuhoamisesta.)
  • Tuhosit avaruusaluksiamme. Enintään -100. (Valtakunnan alusten tuhoamisesta sotilaallisessa mielessä.)
  • Kaappasit yhden järjestelmistämme. Enintään -100. (Valtakunnan tähtijärjestelmien kaappaamisesta.)
  • Tuhoaminen laitteilla. Enintään -100. (Aseiden tai planeetanmuokkaimien käyttämisestä valtakunnan planeettaan.)
  • Vahingoitit planeettaamme. Enintään -100. (Planeetan T-pisteiden poistamisesta tai sen tappamisesta eli jättämisestä kuolemaan ekokatastrofi -tehtävässä.)
  • Et maksanut meille hyvityslahjaa. Enintään -100. (Jättämästä lahjukset maksamatta, kun valtakunta vaatii niitä.)
  • Sota. Aina -50. (Valtakuntaa vastaan sotimisesta.)
  • Epäonnistuit tehtävissä. Enintään -50. (Valtakunnan antamissa tehtävissä epäonnistumisesta.)
  • Kaappasit kansalaisiamme. Enintään -50. (Valtakunnan kansalaisten kaappaamisesta alukseen.)
  • Pelottelit kansalaisiamme. Enintään -50. (Valtakunnan kansalaisten tappamisesta tai viljaympyröiden käyttämisestä.)
  • Olimme sodassa. Enintään -33. (Sodanjälkeisen rauhan tuoma miinus.)
  • Emme luota muukalaisiin. (Ei vähene.) Aina -15 tai -30 ja Kropoilla -70. (Sotureilla, fanaatikoilla, ritareilla ja kropoilla esiintyvä miinus.
  • Varastit resurssejamme. Enintään -30. (Rohtolaatikkojen ja esineiden kaappaamisesta valtakunnan planeetalta.)
  • Et ottanut tehtäviä vastaan. (Kun hylkää tehtävän, kun sitä tarjotaan.)
  • Esittelit itsesi. (Ei vähene.) Aina -10. (Vihamielisesti esittäytymisestä ennen kuin valtakunta luulee, että välttelet heitä.)
  • Välttelit yhteydenottoa. Aina -15. (Kun menet valtakunnan, joka tahtoo kommunikoida kanssasi ohi vastaamatta heille.)
  • Olit saita. (Liian pienen tarjouksen tekemisestä tähtijärjestelmää ostaessa.)
  • Alhainen tarjouksesi. (Liian pienen tarjouksen tekemisessä rauhanneuvotteluissa.)
  • Et suojellut aluksiasi. (Valtakunnan lahjoittaman avaruusaluksen tuhoutumisesta.)
  • Tapoit planeettamme. (Valtakunnan planeetan laskemisesta T0/T1-luokkaan niin, että sen kasvit ja eläimet katoavat.)
  • Läsnäolosi häiritsee meitä. Aina -10, joka häviää nopeasti. (Kun soturivaltakunta ottaa sinuun yhteyttä, tai otat yhteyttä shamaanivaltakuntaan, jonka kanssa olet sodassa.)

Positiiviset bonukset KropoihinMuokkaa

  • Teit vastoin galaktista lakia. Enintään +50.
  • Suoritit tehtäviä. Enintään +50.
  • Auttaminen laitteilla. Enintään +30.
  • Kauppareittimme. Enintään +30.
  • Solmimme liiton. Enintään +25.
  • Jalomieliset lahjasi. Enintään +10.
  • Lähetystösi. Enintään +10.
  • Ystävällinen suurvalta. Aina +10 (Vain, jos pelaaja on kehittynyt ystävällisestä heimosta)
  • Lupasit auttaa Meitä. Aina +5.

Suhdepisteiden nollaaminen Muokkaa

On olemassa muutamia tapoja nollata suhdepisteet täysin.

  • Rauhansopimus. Maksa viholliselle sodan lopettamisesta, niin lähes kaikki suhdepisteet nollaantuvat.
  • Tuutulaulu, joka on soittaja -filosofian erikoiskyky. Tämä nollaa kaikki suhdepisteet hetkellisesti. Kun laulu loppuu, suhdepisteet palautuvat takaisin alkuperäiseen asemaansa.
  • Liiton solmiminen poistaa kaikki negatiiviset suhteet lukuunottamatta luonnollisia (kuten Emme luota muukalaisiin.) Jopa Teit vastoin galaktista lakia ja Liittouduit Kropojen kanssa annetaan anteeksi.

Vaikutus Muokkaa

Suhdepisteillä on tiettyjä vaikutuksia. Jos suhde on sinisellä tasolla, voi tehdä kauppareitin. Vihreällä tasolla voi solmia liiton. Suhteet vaikuttavat myös korjaamisen ja lataamisen hintoihin.

Huomautuksia Muokkaa

Kropojen suhteessa bonukset ovat huomattavasti pienempiä kuin muilla roduilla, ja ne on vaikeampi saada. Kropojen suhteessa on muitakin muutoksia: he pitävät planeetan parantelua negatiivisena asiana ja galaktisen lain rikkomista positiivisena.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki