FANDOM

Tämä artikkeli on valittu suositelluksi sivuksi 4.11.2011.
Vanha solupeli.jpg

Vuoden 2005 solupeli.

Veriefekti.jpg

Vuoden 2005 otuspeli.

Sporeen on tehty monia muokkauksia siitä lähtien, kun se esiteltiin ensi kertaa vuonna 2005. Pelistä myös poistettiin useita toimintoja. Jotkut pelaajat sanovat, että Sporen vanhat versiot olivat parempia, mutta toisaalta peliin on myös lisätty paljon toimintoja joita ei ollut mukana vuonna 2005 (esimerkiksi otusten välinen kanssakäyminen on nyt monipuolisempaa).

Jotkut poistetuista toiminnoista poistettiin siksi, että ne bugittivat liikaa (kuten vesipeli), ja jotkut säästettiin tulevia lisäosia varten. Sporen tyyli ja grafiikka ei ole muuttunut paljon, mutta uuden Sporen grafiikka on "pehmeämpi", mitä jotkut pelaajat vastustavat ja haluavat vanhan, realistisemman grafiikan. Osa toiminnoista on myös poistettu siksi, että Maxis teki pelistä simppelimmän poistamalla ja lisäämällä toimintoja, eikä niinkään paljon kysynyt että mitä pelaajat halusivat.

Muutokset pelivaiheissa Muokkaa

Solupeli Muokkaa

Solupeli oli vanhemmissa versioissa melko samanlainen kuin nykyisessäkin Sporessa. Kuitenkin, sen tyyli oli erilainen ja realistisempi. Solueditori oli vapaampi ja siinä oli enemmän osia kuin uudessa Sporessa. Oli myös enemmän solujen liikkumistapoja, muotoja, suita ja aseita. Solupelissä oli myös enemmän kelluvia asioita kuten bakteereja, jotka kelluvat vapaasti ja syövät liian lähelle tulevia soluja, mutta ne pystyi tuhoamaan piikillä. Oli myös kelluvaa ruskeaa savua, jota pystyi syömään kärsän avulla.

Otuspeli Muokkaa

Otuspeli 2005.jpg

Otus kuljettaa toista, kuollutta otusta.

Otuspeli on mahdollisesti muuttunut eniten sitten Sporen demojen. Uudessa otuspelissä lienee enemmän toimintoja kuin vanhassa, mutta kuitenkin toimintoja on myös poistettu. Veriefektit poistettiin että pelistä tulisi sopivampi pienille lapsille. Verta näkyy silti edelleen solupelissä. Myös kuolleiden otusten siirtäminen poistettiin pelistä; esimerkiski saalistaja pystyi raahaamaan kuolleen otuksen turvallisempaan paikkaan.

Vanhassa otuspelissä oli myös enemmän erilaisia näkötapoja. Tämä poistettiin, ettei se ärsyttäisi pelaajia. Nykyään on vain kaksi näkötapaa, silmien kanssa ja ilman silmiä. Pelaaja voi kuitenkin käyttää koodeja muuttaakseen pelin ulkonäköä. Myös otusten liikkuminen oli realistisempaa kuin nykyään; uudessa Sporessa otukset jättävät pesiään harvoin, ja vanhassa Sporessa pieniä jänismäisiä otuksia hyppi ympäriinsä ja otukset liikkuivat vapaasti planeetalla. Otukset voivat edelleen jättää pesänsä, mutta se on harvinaisempaa. Nykyisessä otuspelissä on myös simppelimpi ekosysteemi (ei päde avaruuspelissä).

Otuksilla oli myös enemmän osia, kuten epäluonnollinen vartalon muoto ja selässä olevat piikkirivit. Otusten lisääntymisestäkin tehtiin yksinkertaisempaa, ettei pelin ikäraja nousisi liiaksi. Vanhassa Sporessa pelaaja ei päätynyt heti otuseditoriin munimisen jälkeen, vaan joutui jonkin aikaa vartioimaan munaa ettei sitä varastettaisi, ja otuseditoriin pääsi vasta tämän jälkeen klikkaamalla sen kuvaketta. Otusten kasvu oli myös realistisempaa, ne saavuttivat täysi-ikäisyyden hitaammin ja alussa, poikasena, niillä oli vähemmän toimintoja käytössään.

Heimopeli Muokkaa

Heimotanssi.jpg

Vanha heimopeli.

  • Majaeditori - Editori, jossa luotiin omia majoja poistettiin luultavasti siksi koska heimopeli on melko lyhyt, ja pelaajan pitäisi keskittyä heimon kuntoon ja hyvinvointiin.
  • Kaupat - Kaupat olivat osa vanhaa Sporepediaa.

Heimopelistä poistettiin myös työkalutyyppejä, sillä vuoden 2007 Sporessa oli 12 erilaista työkalumajaa nykyisen yhdeksän sijasta. Mukana oli ainakin rumpuja sekä piikikkäitä nuijia, mitä näkee myös Sporen kannessa.

Sivilisaatiopeli Muokkaa

Sivilisaatiopelin vanhoissa versioissa pelaaja sai myös valita omat muurinsa ja tykkinsä, mutta nyt ne määräytyvät kaupungin tyypin mukaan. Pelaaja pystyi myös vapauttamaan uusia toimintoja valloittaessaan kaupunkeja. Mukana oli myös veden alla liikkuvia kulkuneuvoja, mitkä olivat viides kulkuneuvotyyppi: Maa, meri, merenalainen, ilma ja avaruus.

Avaruuspeli Muokkaa

Avaruuspeli on muuttunut jonkin verran, ja siinä on nykyään mukana enemmän toimintoja kuin vanhoissa versioissa. Vanha Spore-Galaksi vaikutti myös hieman pienemmältä kuin nykyinen. Galaksinäkymä oli kuitenkin realistisempi, ja tähdet hohtivat valkoisina (ja muuttuivat oikean värisiksi mennessä lähemmäs). Tähtien välissä oli myös enemmän tilaa, ja tähdeltä tähdelle matkustaminen vei jopa 10 sekuntia (aikaa pienennettiin, että matkustamisesta tulisi helpompaa). T-pistejärjestelmä oli myös erilainen: alhaisin T-pisteluku oli 0 ja korkein oli 10. T0 -planeettoja ei voinut maankaltaistaa ja elämän ylläpitämiseen vaadittiin T6 -luku (tätä järjestelmää yksinkertaistettiin että maankaltaistus olisi vähemmän monimutkaista). Pelaaja olisi voinut myös tutkia genetiikkaa ja mennä kasvieditoriin. Siniset jättiläiset muuttuivat supernovaksi kun kului tarpeeksi aikaa. Tämä poistettiin, ettei pelaaja menettäisi siirtokuntiaan turhaan. Supernovat ovat edelleen mukana Sporessa, mutta nykyään ne ovat vain vihertäviä valoja, eivätkä tähdet katoa kun supernova esiintyy.

Avaruuspelissä oli aluksi tarkoitus olla myös robottieditori, joka avautuisi vasta kun tekniikka on kehittynyt tarpeeksi. Robottieditori palasi osittain bottiosien muodossa, mutta bottiosat ovat saatavilla jo otuspelissä.

Kulkurin filosofian erikoistyökalu Lajinarpoja on poistettu pelistä.

Poistetut pelivaiheet Muokkaa

Vedenalainen otus.jpg

Vesipeli.

Kaupunkipeli1.png

Kaupunkipeli.

Molekyylipeli Muokkaa

Molekyylipelistä ei tiedetä paljon, sillä se oli poistettu jo Sporen esittelyssäkin. Kuitenkin se muistutti jollakin tavalla Tetristä. Pelivaiheessa pelattiin molekyyleillä, jotka kehittyivät ja yhdistyivät kunnes niistä syntyi planeetan ensimmäisiä soluja, milloin solupeli alkoi.

Vesipeli Muokkaa

Vesipeli poistettiin pian GDC 2005 -demon jälkeen. Vesipelin navigaatiossa ja animoinnissa oli ongelmia, joten se poistettiin pelistä. Maxisin mukaan se saattaa tulla takaisin tulevassa lisäosassa.

Kaupunkipeli Muokkaa

Kaupunkipeli yhdistettiin sivilisaatiopeliin vuoden 2007 jälkeen. Siinä oli mukana esimerkiksi maataloutta, ja se alkoi heimopelin jälkeen. Kaupunkipeli muistutti SimCityä.

Poistetut editorit Muokkaa

Majaeditori.PNG

Majaeditori.

Kasvieditori.jpg

Kasvieditori.

Majaeditori Muokkaa

  • Majan tyyli - Tällä toiminnolla pelaaja valitsi majansa pohjatyylin.
  • Käsityö - Tällä toiminnolla pelaaja valitsi majan ulkonäköä, kuten sen sisäänkäynnin. Ei tiedetä, miten sen toiminnot vaikuttivat majan toimintaan.
  • Kyltit - Tällä toiminnolla pelaaja lisäsi majaansa kyltin.

Majaeditori esiintyi Sporen demossa, mutta se ei ole mukana lopullisessa pelissä. Majaeditorissa muokattiin heimon majaa. Se oli rakennuseditorin aiempi versio. Nykyisessä pelissä on mukana vain 9 erilaista majaa: Kaikkiruokaisen majan tasot 1, 2 ja 3; Kasvinsyöjän majan tasot 1, 2 ja 3 sekä Lihansyöjän majan tasot 1, 2 ja 3.

Kasvieditori Muokkaa

Kasvieditorissa pelaaja pääsi kustomoimaan kotimaailmansa kasveja. Se on edelleen mukana pelin koodissa ja siihen pääsee modaamalla, mutta se sisältää monta häiriötä. Maxisin mukaan kasvieditori voi palata peliin tulevan lisäosan mukana.

Galaksieditori Muokkaa

Galaksieditorista tiedetään vain se, että sitä pääsi käyttämään vasta pelin lopussa ja siinä käytettiin Painovoimatyökalua. Se oli yksi ensimmäisistä poistetuista toiminnoista.

Sääeditori Muokkaa

Tästä editorista tiedetään vielä vähemmän kuin galaksieditorista. Sen avulla pelaaja olisi voinut muokata planeettojen elinolosuhteita avaruuspelin aikana. Sääeditorin kaltainen editori lisättiin peliin osana seikkailueditoria Spore Galaksissa kuhisee -lisäosan mukana.

Palautettu peliin Muokkaa

Nämä poistetut toiminnot ovat palanneet peliin lisäosan tai päivityksen mukana.

Epäsymmetriset otukset Muokkaa

Tämä toiminto ei ollut mukana peruspelissä, mutta se palautettiin päivityksessä 1.05.

Planeettaeditori Muokkaa

Planeettaeditori palasi seikkailueditorin osana. Se palautettiin Galaksissa kuhisee -lisäosan mukana.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki