FANDOM

Kamera Tämä artikkeli on kuvaton.
Voit auttaa lisäämällä siihen ainakin yhden tai kaksi kuvaa!

Sporessa on monia otusten tasoja. Suurin osa niistä nähdään jo otuspelissä, yksi vasta avaruuspelissä ja yksi niistä on vain luurankojen pohjalta tehty spekulaatio. On myös kaksi tässä mainitsematonta ns. otustasoa, solu ja jättisolu.

Muna Muokkaa

On olemassa pieniä munia, jotka muuttuvat aikanaan poikasiksi. Jos muna tönäistään pois pesästä, siitä ei kuoriudu poikasta. Munien tuhoamisesta saa DNA -pisteitä, mutta laji, jonka munan tuhoaa, tulee heti veriviholliseksi.

  • Nähtävissä: Avaruuspelissä(pelkästään)
  • Kunto: 110 HP
  • Liittoutuminen: Mahdollista

Poikanen Muokkaa

Poikaset ovat pieniä, ei-täysikasvuisia otuksia jotka ovat todella heikkoja ja joiden kanssa on todella helppo ystävystyä. Poikaset muuttuvat aikanaan täysikasvuisiksi, jos ne selviävät siihen asti. Poikaset ovat helppoja kohteita, mutta laji, jonka poikasen tappaa, tulee heti veriviholliseksi.

  • Nähtävissä: Otuspelistä ylöspäin
  • Kunto: 50% tavallisen otuksen kunnosta
  • Liittoutuminen: Kyllä

Otus Muokkaa

Otukset ovat täysikasvuisia otuksia, joilla on tavallinen kunto. Tavallisia otuksia on eniten kaikista otuksista. Ne ovat "keskikastia".

  • Nähtävissä: Otuspelistä ylöspäin
  • Kunto: 5-70 HP lajista ja kehitystasosta riippuen
  • Liittoutuminen: Kyllä

Alfaotus Muokkaa

Alfaotukset ovat pesien johtajia. Niillä on usein yksi tai kaksi poikasta opetettavana. Ne ovat muuten samanlaisia kuin tavalliset otukset, mutta on joitakin pieniä eroja. Ensinnäkin niillä on enemmän HP:ta ja paremmat taistelutaidot. Toiseksi ne ovat suurempia kuin tavalliset otukset. Kolmanneksi niiltä saa uusia osia otuseditoriin, jos niiden kanssa ystävystyy tai tappaa.

  • Nähtävissä: Otuspeli - Heimopeli
  • Kunto: 125% tavallisen otuksen kunnosta
  • Liittoutuminen: Kyllä

Kaappari Muokkaa

Kaappariotukset voivat olla voimakkaita vihollisia ja liittolaisia. Ne ovat pelin voimakkaimpia otuksia, joiden kanssa voi liittoutua. Ne ovat myös ainoita otuksia, joita jätti ei tapa ensimmäisestä iskusta. Kaappareita näkee melko harvoin, ja niiden kanssa on vaikea ystävystyä.

  • Nähtävissä: Vain otuspelissä
  • Kunto: 250 HP
  • Liittoutuminen: Kyllä

Puolijätti Muokkaa

Puolijätit ovat osa peliä, jota ei ymmärretä vielä täysin. Puolijättejä näkee usein jättien kanssa taistelemisen jälkeen, mutta kuolleena. Puolijätit ovat todella harvinainen otustaso. Jos luet sporen oppaan voit löytää tekstiä puolijäteistä. Tämä tarkoittaa että puolijätit eivät ole bugeja.

  • Nähtävissä: Vain otuspelissä (Todella harvinaista)
  • Kunto: 500 HP
  • Liittoutuminen: Kyllä

Jätti Muokkaa

Jätti on todella voimakas otus ja vaarallinen vihollinen. Otuspelissä jättejä on todella vaikea tappaa ja melkein mahdotonta, mutta teknologian kehittymisen ansiosta niistä tulee taso tasolta helpompia voittaa. Jättien hyökkäykset tekevät 100 HP:n vahinkoa. Sivilisaatiopelissä uskonnolliset kulkuneuvot voivat saada jätin tottelemaan pelaajaa, jolloin sen tulipalloilla voi tuhota vihollisia.

  • Nähtävissä: Otuspelistä ylöspäin (Mitä korkeampi taso, sitä harvinaisemmaksi jätit tulevat)
  • Kunto: 1000 HP Otus/Heimopelissä, 3000 HP Sivilisaatio/Avaruuspelissä
  • Liittoutuminen: Ei (Voidaan kesyttää sivilisaatiopelissä rajoitetuksi ajaksi)

Superjätti Muokkaa

Superjätit ovat toiseksi voimakkaimpia tunnettuja otuksia. Ne ampuvat tulipalloja, jotka aiheuttavat 300 HP:n vahinkoa. Superjätit voivat olla todella vaarallisia siirtokunnille.

Hyperjätti Muokkaa

Hyperjätit ovat koko Sporen voimakkaimpia otuksia (mikäli niitä on olemassa). Niistä on virallisesti nähty vain useilla planeetoilla makaavia jättikokoisia luurankoja ja jalanjälkiä. Jotkut pelaajat väittävät nähneensä niitä elävinä avaruuspelissä, mutta tämä on todennäköisesti vain huijausta. HEI! Juuri saamiemme tietojen mukaan hyperjätti ON OLEMASSA!!! Olen itse nähnyt hyperjätin ELÄVÄNÄ! Se oli normaali otus, mutta vain 100 kertaa isompi. Se pullistui planeetan ilmakehästä, mutta ei liikkunut. Se saattoi olla myös häiriö, mutta käykää kuitenkin tarkistamassa Sporen avaruuspelissä.

  • Nähtävissä: Otuspelistä ylöspäin (Luurankoina, mahdollisesti elävinä avaruuspelissä)
  • Kunto: 10000 HP
  • Liittoutuminen: Mahdotonta

Otusten/Solujen kokoluokat
Muna  · Solu  · Jättisolu  · Poikanen  · Otus  · Alfaotus  · Kaappari  · Puolijätti  · Jätti  · Superjätti  · Hyperjätti (†)

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki