FANDOM

Keskeneräinen Tämä sivu on keskeneräinen.
Toisin kuin {{Muokataan}}, tämä malline tarkoittaa että kuka hyvänsä voi saattaa sen loppuun.

Maamerkit ovat kotimaailmasta löytyviä temppeleitä, meteoriitteja, pudonneita avaruusaluksia jne. Niitä näkee ensimmäisen kerran otuspelissä ja sen jälkeen koko pelin ajan. Maamerkit ovat pelissä siksi, että jokainen planeetta olisi uniikki.

Temppelit Muokkaa

Spore 25.10.2009 19-31-47

Temppeli

Temppeleitä voi löytää vain kotimaailmasta. Ne ovat viittauksia planeetalla aiemmin eläneeseen, kauan sitten kadonneeseen sivilisaatioon. Nämä temppelit ovat vuorilla ja mäillä. Ne muistuttavat atsteekkitemppeleitä. Ensimmäisen kerran tälläisen temppelin voi nähdä otuspelissä. Ne ovat silti vain silmänruokaa, jolla ei ole arvoa. Samanlaisia temppeleitä voi luoda seikkailueditorissa.

Viljaympyrät Muokkaa

Viljaympyrät

Viljaympyröitä

Viljaympyröitä voi nähdä otuspelissä ja myöhemmissä vaiheissa. Otuspelissä niitä voi nähdä oman pesänsä lähellä - monoliitin kera. Avaruuspelissä niitä voi jopa luoda itse.

Pudonneet alukset Muokkaa

Pudonnut alus

Pudonnut alus

Pudonneita aluksia voi nähdä vain kotimaailmassa ja tämän naapuriplaneetalla. Myös alukset ovat vain silmänruokaa, eikä niillä ole arvoa, mutta niitä voi tutkia mm. otuspelissä ja hologrammiluotaimen avulla avaruuspelissä. Jos kuuntelee tarkkaan aluksen lähellä, voi kuulla omituista ja huutavaa avaruusolennon ääntä. On myös mahdollisuus, että alus on Kropojen. Tässä tapauksessa aluksen lähellä on outoa violettia savua, joka ei kuitenkaan vaikuta pelaajan otukseen.

Meteoriitit Muokkaa

Meteoriitti

Meteoriitti

Meteoriitit ovat omalta planeetalta löydettäviä pudonneita taivaankappaleita, jotka ovat myöskin vain silmänruokaa. Niiden läheltä voi löytää helposti otusten osia. Planeetalle voi asettaa meteoriitteja seikkailueditorissa.

Jättiluut Muokkaa

Hyperluut

Jättiluita

Jättiluut ovat hyperjättien jäänteitä. On väitetty, että ne esittäisivät laamaa. Omituisesti laamat ovat nimittäin kytkeytyneet aivan jokaiseen Maxisin peliin. Tätä teoriaa vastaan ovat kuitenkin löydetyt hyperkoon jalanjäljet. Nämä kolmivarpaiset painaumat eivät nimittäin näytä laamojen jalanjäljiltä. On myös väitetty, että luut olisivat jonkin jättikokoisen Skatcherin (Skatcher on Ihkut ja iljetykset- setissä monesti ilmenevä kokonaan "iljetys" -osista tehty otus.) Luurangon kallo voisi olla myös jonkin hirvieläimen tai jopa jäniksen sukulaisen. Kallossa näkyy myös neljä suurta hammasta. Hyperjätit ovat siis vielä tuntemattomia.

Kaupungin rauniot Muokkaa

Raunioplaneetta

Kaupungin rauniot

Kaupungin rauniot ovat kadonneiden sivilisaatioiden jäänteitä. Jotkut niiden rakennuksista voivat näyttää Maan rakennuksilta. Kaupungin rauniot löytyvät rohdottomalta planeetalta, jolla vieraillaan ensimmäisissä tehtävissä. Kropot tuhosivat sivilisaation, ja vain sen turvallisuusrobotit jäivät planeetalle.

Jättijalanjäljet Muokkaa

Hyperjälki

Jättijalanjälki

Jättijalanjäljet ovat suurempia kuin tavallisen jätin jalanjäljet. Niitä löytyy vain pelaajan kotimaailmasta. Ne liittynevät jotenkin jättiluihin. Joskus jättijalanjälkien sisällä on pieniä luita, luultavasti jäänteitä otuksista jotka jäivät hyperjätin jalkoihin. Joskus ne tulevat merestä, menevät maan läpi ja katoavat taas mereen, mutta niiden jättäjä vaikuttaisi olevan suurempi kuin Merihirviö, jolla ei ylipäätään ole jalkoja.

Monoliitit Muokkaa

Monoliitti

Monoliitti

Avaruuspelissä planeetoille voi jättää monoliitteja, mutta niitä voi löytää kotiplaneetaltaan jo aiemmin. Kuten jättiluut ja temppelit, ne ovat vain silmänruokaa. Monoliitteja voi asettaa planeetoille myös seikkailueditorissa.

Luonto Muokkaa

Ananas

Luonnollinen maamerkki

Luonnollisiin maamerkkeihin kuuluu laaksot, kraatterit, vuoret, tulivuoret, joet, kivet, luolat, oikeiden asioiden muotoiset kivet, rohtopurkaukset, kanjonit ja monet muut maamerkit. Kaikki nämä voidaan lisätä planeetalle seikkailueditorissa.

Obeleskit Muokkaa

Kristallivuori

Obeleski

Obeleskit voivat olla esimerkiksi ruskeita, pyöreitä ja kivisiä monoliiteja. Niitä voi näkyä temppeleiden rinteillä tai yksin. Yksittäin, obeleskien vieressä on viljaympyröitä. On olemassa myös kolmen obeleskin joukkioita, joihin kuuluu yksi iso obeleski ja kaksi pientä. Myös viiden joukkoja on olemassa, yleensä temppeleiden lähistöllä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki