FANDOM

Hieno planeetta.png

Tämän planeetan lämpötila on sopiva nestemäisen veden ylläpitämiseen.

Lämpötila on yksi planeettojen ominaisuuksista. Planeetan lämpötilan saa nopeasti selville katsomalla sen kiertoradan väriä. Lähellä tähteä kiertävillä planeetoilla on punainen kiertorata, ja niiden lämpötila on liian korkea. Sopivalla etäisyydellä kiertävien planeettojen kiertorata on vihreä, ja niiden lämpötila on hyvä. Kaukana kiertävien planeettojen kiertorata on sininen, ja niiden lämpötila on liian matala. Usein korkeiden lämpötilojen planeetat ovat laava- ja hiekkaplaneettoja ja matalan lämpötilan planeetat jää- ja kiviplaneettoja. Sopivan lämpöisillä planeetoilla voi esiintyä nestemäistä vettä ja joskus elämää. Planeettojen lämpötilaa voi muuttaa maankaltaistamalla.

Lämpötilan muuttaminen Muokkaa

Jotkut ilmakehän muokkauslaitteet vaikuttavat lämpötilaan. Lämpösäde, Jäähdytyssäde, Meteorisade ja Jäämyrsky vaikuttavat vain lämpötilaan. On myös useita työkaluja, jotka vaikuttavat lämpötilan ohella planeetan ilmakehään.

Galaksissa kuhisee Muokkaa

Spore Galaksissa kuhisee -lisäosan mukana tulevassa seikkailueditorissa pystyy muokkaamaan planeetan lämpötilaa erityisellä säätimellä. Säätimen avulla planeetan lämpötilaksi voi asettaa kylmän, viileän, sopivan, lämpimän tai kuuman. Kylmillä ja kuumilla planeetoilla on vaaroja kuten meteorisateita, mutta ne voi kytkeä pois päältä.

  • Kylmillä planeetoilla esiintyy jääpurkauksia ja sähkömyrskyjä. Planeetan maaperässä on jääkokkareita. Meret ovat jäätyneet.
  • Viileiden planeettojen vesi on nestemäistä, mutta maaperässä on edelleen routaa.
  • Sopivat planeetat ovat hyviä elämälle.
  • Lämpimien planeettojen vesi on nestemäistä, mutta ilmakehässä on tuhkakaasuja.
  • Kuumilla planeetoilla esiintyy tulipurkauksia ja tulimyrskyjä. Planeetan maaperässä on laavakokkareita. Meret ovat pelkkää laavaa.

Katso myös Muokkaa

Maankaltaistaminen      
Luokitus: T0 - T1 - T2 - T3
Työkalut ja ansiomerkit: Elämänsauva - Ilmakehän muokkauslaitteet - Eläintieteilijä - Maankaltaistaja
Suureet: Ilmakehä - Lämpötila - Vesi - Pienet kasvit - Keskikokoiset kasvit - Suuret kasvit - Kasvinsyöjät - Lihansyöjät

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki