FANDOM

      Saatoit myös etsiä artikkelia maakulkuneuvoista.
Maakulkuneuvo

Sivilisaatiopelissä lähes kaikki sosiaalinen toiminta kuten kauppareitit, sodat ja käännyttäminen tapahtuu kulkuneuvoilla. Kulkuneuvot jaetaan maakulkuneuvoihin, merikulkuneuvoihin ja ilmakulkuneuvoihin. Kaikki kulkuneuvot luodaan kulkuneuvoeditorissa. Pelaajien tekemät kulkuneuvot näkyvät Sporepediassa.

Kulkuneuvotyypit Muokkaa

Rohtopallo.png

Maakulkuneuvo ja rohtopallo

Kolme kulkuneuvojen luokkaa, maa- meri- ja ilmakulkuneuvot ovat kukin jaettu kolmeen eri alaluokkaan: uskonnolliset, taloudelliset ja sotilaalliset. Tämä alaluokka määräytyy sen kaupungin, jossa kulkuneuvo on valmistettu, tyypin mukaan. Kulkuneuvoja voi hankkia rajallisen määrän, joka riippuu kaupungissa olevista taloista.

Maakulkuneuvot Muokkaa

Maakulkuneuvot liikkuvat maassa. Ne ovat ensimmäinen avautuva kulkuneuvotyyppi, ja heimopelin lopussa suunniteltu kulkuneuvo tulee sivilisaatiopelin alkuun. Maakulkuneuvo voi liikkua vain mantereella, jolla se on rakennettu. Jos otus päätyy maakulkuneuvon alle, se kuolee.

Merikulkuneuvot Muokkaa

Merikulkuneuvot liikkuvat vedessä, ja niitä voi luoda vain rannikkokaupungeissa. Niitä käytetään merellä olevien rohtolähteiden hyödyntämiseen. Tehdäkseen merikulkuneuvoja kaupunkisi pitää olla rannalla.

Ilmakulkuneuvot Muokkaa

Ilmakulkuneuvot liikkuvat ilmassa. Ne avautuvat, kun omistaa sivilisaatiovaiheessa neljä kaupunkia. Ne eivät kykene valtaamaan rohtolähteitä, mutta voivat liikkua kaikkien mantereiden yllä. Jos ilmakulkuneuvolla hyökkää otuksen kimppuun, se puolustautuu sylkemällä.

Huomautus: Sivilisaatiopelin läpäisemisestä ostamatta ainuttakaan ilmakulkuneuvoa saa Lentopelko -saavutuksen.

Avaruusalus Muokkaa

Viimeinen kulkuneuvotyyppi (joka lasketaan erilliseksi luokaksi) on avaruusalus. Se tehdään sivilisaatiopelin lopussa ja otetaan käyttöön avaruuspelissä. Avaruusaluksilla pystyy mm. asuttamaan toisia tähtijärjestelmiä. Ensimmäisen avaruusaluksen luodakseen täytyy omistaa planeetan jokainen kaupunki.

Pelistä poistetut Muokkaa

  • Maatalouskulkuneuvot suunniteltiin sivilisaatiopeliin, mutta poistettiin. Niiden tarkoitus on tuntematon, mutta epäillään, että ne olisivat rohdon keräämistä varten.
  • Vedenalaiset kulkuneuvot poistettiin vesipelin mukana.

Kulkuneuvojen valmiudetMuokkaa

Valmiuspainikkeen avulla voi määrittää minkä tahansa kulkuneuvon valmiudeksi joko puolustuksen tai aggressiivisuuden.

Puolustava
Hyökkäävä
  • Puolustava - Tämä on oivallinen valmius tilanteisiin, joissa haluaa kulkuneuvojensa vartioivan tiettyä aluetta. Kulkuneuvo pysyy valitussa pisteessä ja vastaa vihamielisten kaupunkien ja kansakuntien uhkiin.
  • Hyökkäävä - Tässä valmiusasennossa joukot hyökkäävät aktiivisesti viholliskaupunkien ja -kansakuntien kimppuun.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki