FANDOM

Ambox aika.png Tämä sivu kertoo asiasta, joka ei tullut mukaan peliin.
Yhdistä, poista tai muokkaa sitä, jos tieto on vanhaa.

Kaupunkipeli on Sporen pelivaihe, joka ei tullut lopulliseen peliin. Sen päätarkoitus oli esitellä pelaajalle kaupunkinsa sivistyminen, kehittyminen ja lopulta muuttuminen sivilisaatioksi. Sen piti tulla pelissä heimopelin jälkeen, mutta ennen sivilisaatiopeliä. Kaupunkipelissä heimo olisi jo sivistynyt, mutta esimerkiksi moottoriajoneuvoja ei oltaisi vielä keksitty. Vaikkei kaupunkivaihe tullutkaan itse peliin, se saattaa vielä tulla mukaan lisäosan tai päivityksen kautta.

Maatalous Muokkaa

Kaupunkipeli1.png

Maatalouskaupunki kaupunkipelissä...

Kaupunkipeli2.jpg

...ja sivilisaatiopelissä.

Peliin olisi tullut jonkinlaista maataloutta, mutta olisi ollut aivan toinen asia, olisiko se saanut aikaan sivilisaation synnyn. Kuitenkin E3:ssa nähtiin joitakin kuvia viljasiiloista kaupungin ulkopuolella. Kasvinsyöjien tarvitsisi vain mennä ulos ja ostaa hedelmiä ja marjoja tai kasvattaa niitä itse puutarhassa. Kaikkiruokaiset ja lihansyöjät voisivat kasvattaa karjaa tai mennä kaupungin ulkopuolelle metsästämään. Heimopelissä kesytetyt otukset olisivat voineet olla maatalouden alku kaupunkipeliin.

Aikaisessa vaiheessa Sporen nettisivuilla nähtiin video, jossa omituisen näköinen otus viljeli maata. Taustalla olevat muut otukset saattoivat olla karjaa.

On myös mahdollista, että kaikki olennot (kasvinsyöjät, kaikkiruokaiset ja lihansyöjät) olisivat voineet kasvattaa ja syödä karjaa tai antaa eläinten munia ja syödä munat.

Taide ja kulttuuri Muokkaa

On epäselvää, olisivatko otukset voineet luoda oman uniikkisen kulttuurinsa ja pystyttää patsaita ja monumenttejä. Jos se olisi ollut mahdollista, pelivaiheeseen olisi voinut tulla myös editori, jolla olisi voinut luoda omia patsaita, maalauksia ja arkkitehtuuria.

Erikoiset kaupunkityyppisuunnitelmat Muokkaa

  • Kelluvia kaupunkeja luultavasti suunniteltiin, mutta ne eivät olisi olleet mahdollisia.
  • Elävä kaupunki
  • Liikkuva kaupunki
  • Planeetanlaajuinen kaupunki
  • Maanalainen kaupunki

Rikollisuus Muokkaa

Ei ole varmaa, olisiko kaupunkipeliin tullut rikollisuutta ja miten sitä olisi käsitelty. Luultavasti jos suurta vahinkoa olisi koitunut heimoista, muista kaupungeista tai avaruusolioista, kansalaiset olisivat ryhtyneet kapinaan. Rikoksista oltaisiin voitu rangaista vankilalla, kuolemantuomiolla, maanpaolla tai yksinkertaisesti ei olisi ollut rangaistuksia.

Saastuminen Muokkaa

Saastuminen on vakava haitta ympäristölle. Vaikka se ei olisikaan vaarallista, se olisi silti luultavasti kehityksen välttämätön sivutuote. Tehtaat olisivatkin voineet saastuttaa ympäristöä ja tehdä asukkaista surullisempia. Kaupunkipelin tasolla koko planeetta ei luultavastikaan olisi silti voinut kuolla saasteisiin.

Urheilu ja pelit Muokkaa

Heimopelistä alkaen peliin oli suunniteltu myös urheilukilpailuja. Yhden tai monen sivilisaation välisiä urheilukilpailuita. Silloin se olisi vaikuttanut myös kaupunkipeliin ja aikaansaanut kaupunkilaisten välisiä kilpailuita ja pelejä.

Sporen pelivaiheet
Soluaddikti.pngOtuspeli avautui.pngHeimopeli avautui.pngSivilisaatiopeli avautui.pngAvaruuspeli avautui.png
Soluvaihe - Otusvaihe - Heimovaihe - Sivilisaatiovaihe - Avaruusvaihe

Eivät tulleet mukaan peliin: Molekyylivaihe - Vesivaihe - Kaupunkivaihe

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki