FANDOM

Kaupunki esiintyy sivilisaatiopelissä ja avaruuspelissä. Sen nimi kuvaakin paljon sen tarkoitusta ja ulkomuotoa, mutta sinne ei voi laittaa vapaasti rakennuksia, vaan siellä on valmiit paikat rakennuksille. Avaruuspelissä T0-planeetoille ei voi laittaa yhtään rakennuksia, vain kaupungintalon. T1-planeetoilla voi olla taas neljä rakennusta. T3-planeetoilla voi laittaa täyteen varustukseensa. Kaupungeista voi ostaa kulkuneuvoja.

Rakennukset Muokkaa

Kaupunkiin voi asettaa neljänlaisia rakennuksia, jotka joko valitaan Sporepediasta tai luodaan itse rakennuseditorissa. Neljä rakennustyyppiä ovat:

  • Kaupungintalo. Nämä ovat pakollisia. Niitä voi olla vain yksi.
  • Asuinrakennus. Asuinrakennukset lisäävät väkilukua.
  • Tehdas. Tehtaat lisäävät tuottavuutta ja vähentävät onnellisuutta.
  • Viihderakennus. Viihderakennukset lisäävät onnellisuutta.

Lisäksi kaupunkiin voi asettaa kahta lisätarviketta, joita ei voi luoda itse.

  • Tykki. Lisää kaupungin puolustusta.
  • Koriste. Eivät vaikuta mitenkään, koristavat vain kaupunkia. Halpoja.

Sivilisaatiopeli Muokkaa

Sivilisaatiopelin alussa pelaaja johtaa vain yhtä kaupunkia. Tällöin tuottavuutta pitää kasvattaa nopeasti kaupunkilaisten onnellisuutta unohtamatta. Kaupungin toiminta voi pohjautua joko armeijaan, talouteen tai uskontoon. Kaupunkien arkkitehtuurin voi pitää uniikkina rakennuseditorin avulla. Kun pelaaja omistaa kaikki kaupungit, avaruusaluksen voi rakentaa ja siirtyä avaruuspeliin.

Kun rohtopurkauksia on vallattu, niiden rohtoa ei voi käyttää rakentamatta kaupunkiin tehtaita. Tehtaat kasvattavat tuottavuutta, mutta vähentävät onnellisuutta. (Katso rakennusten vaikutukset toisiinsa.) Kaupunkia puolustetaan tykeillä. Jotkut kaupungit sijaitsevat rannikolla. Vain näissä kaupungeissa voi luoda vesikulkuneuvoja.

Avaruuspeli Muokkaa

Kroposiirtokunta

Kropojen siirtokunta

Avaruuspelissä kaupunkien päätarkoitus on tuottaa rohtoa myyntiin. Suurin osa tämän vaiheen kaupungeista (siirtokunnista) luodaan siirtokuntapakettien avulla.

Siirtokuntia voi luoda toisille planeetoille. Mitä korkeampi planeetan T-piste on, sitä suurempia kaupunkeja pelaaja voi luoda. Jos ilmakehä ei ole tarpeeksi puhdas, siirtokunta luo automaattisesti itselleen suojakuvun kunnes planeetta maankaltaistetaan. Kaupunki pitää sijoittaa lähelle rohtoesiintymiä, eikä sitä voi tehdä veden alle. Siirtokuntia voi hankkia myös ostamalla tai valloittamalla niitä (valloittaminen on nopein tapa, mutta vaatii asevarustusta).

Siirtokuntien maksimimäärä planeetalla on 3 (lukuunottamatta kotimaailmaa. Tälläiset planeetat voivat varastoida 15 rohtoyksikköä (rohtovaraston avulla 30).

Kaupungin suunnittelu Muokkaa

Yksi tapa suunnitella onnellinen, mutta tuottava kaupunki on tälläinen:

Kaupunkikartta1

Tällöin saa 132 rohtoyksikön tuotannon tunnissa ja tason 2 onnellisuuden. On mahdollista saada vieläkin enemmän rohtoa, mutta tämä käy kaupunkilaisten onnellisuuden päälle - avaruuspelissä tätä voi kuitenkin parantaa mm. Lojaaliuslisäimellä.

Jos onnellisuudesta ei välitä, hyvä kaupunkimalli on tälläinen:

Kaupunkikartta2

Mikäli tahtoo pitää siirtokunnan tälläisenä, kannattaa asettaa planeetalle vaikkapa Tyytyväisyyslisä tai vastaava laite, niin kapinan mahdollisuus pienenee.

Kotikaupungit Muokkaa

Kotikaupungit ovat kaikki ne avaruuspelin kaupungit, jotka selviytyivät koko sivilisaatiopelin ajan tuhoutumatta ohjusiskussa. Muut valtakunnat voivat hyökätä niiden kimppuun. Kotiplaneetta antaa kokonaisuudessaan maksimissaan 50 rohtoyksikköä, mutta jokaisen kotikaupungin rohdontuotanto on paljon hitaampaa kuin siirtokuntien. Vihollisen planeetan hankkiminen, joko armeijan tai talouden avulla antaa planeetan rohtotuotannon pelaajalle. Näiden planeettojen rohtotuotanto on nopeampaa kuin omien kotikaupunkien.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki