FANDOM

Saavutus Kauppiaan unelma

Kauppareitti on hyödykkeiden, eli pääasiassa rohdon ja Spore-Taalereiden vaihtoreitti kahden kansakunnan tai valtakunnan välillä. Kansa/Valtakunta voi ehdottaa kauppareittiä toiselle samanlaisella, jos suhde siihen on vähintäänkin ystävällinen (sininen naama).

Kauppareitit edistävät kansa/valtakunnan suhdetta toisiinsa ja kasvattavat varallisuutta. Joskus ne johtavat talousvallankaappaukseen.

Sivilisaatiopelissä Muokkaa

Sivilisaatiopelissä taloudellinen kansakunta voi ehdottaa kauppareittiä toiselle kansakunnalle. Jos suhde kansakuntaan on yli +15, kauppareitti syntyy ja taloudelliset kulkuneuvot alkavat liikkua kaupunkien välillä kasvattaen taloudellinen vallankaappaus -palkkia. Kun palkki on täysi, kansakunnalle voi ehdottaa kaupungin ostamista. Suostumus riippuu tarjouksen korkeudesta. Jos tekee huonon tarjouksen, kaupunkia ei osteta, TV -palkki palaa alkuun ja suhteeseen tulee -50 syystä "Olit pihi". Jos taas tekee hyvän tarjouksen, kaupunki ostetaan ja suhteeseen (mikäli lajilla on vielä kaupunkeja) tulee +50 syystä "Olit antelias".

Jos johdat taloudellista kansakuntaa ilman sotilas- tai uskontokaupunkeja, ja jäljellä on vain yksi toinen kansakunta (johon ei +15 -suhdetta), sivilisaatiopelin voittaminen on todella vaikeaa.

Jätit voivat tuhota kauppareittien ajoneuvoja.

Avaruuspelissä Muokkaa

Kauppareitti.png

Kauppareitti.

Avaruuspelissä valtakuntasi voi ehdottaa kauppareittiä mille tahansa toiselle valtakunnalle, johon suhde on ainakin +30. Kun reitti on solmittu, alukset alkavat liikkua planeettojen välillä täyttäen TV -palkkia. Kauppareittien ansiosta planeetat vaihtavat rohtoa keskenään (esim. Planeetta, jolla on sinistä ja planeetta jolla on punaista rohtoa solmivat kauppareitin. Pian molemmilla planeetoilla on sekä punaista että sinistä rohtoa). Kun TV -palkki on täysi, tähtijärjestelmän voi yrittää ostaa hinnalla. Hinta riippuu planeettojen määrästä ja T -pisteistä.

Jos valtakunnalla on liikaa kauppareittejä, se ei enään voi solmia lisää. Jos ostotarjous on liian alhainen, TV -palkki palautuu alkuun. Kauppareitin voi lopettaa Diplomatia -ikkunasta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki