FANDOM

Spore 08.12.2010 19-26-09.png

Heimon jäsenellä on kalastuskeihäs-kivikirves

Häiriö1.jpg

Ilmassa leijuva kasvi.

Spore 17.12.2011 22-49-57.png

Päällekkäiset kasvit

Outojuttu.PNG

Maalla kalastaminen

Häiriö2.png

Dingeridoo-kirvesmies.

Spore 15.01.2012 13-27-15.png

Päällikönsauvanuija

Häiriö3.jpg

Bugittunut planeetta.

Päällikkö lentää.png

Lentävä päällikkö planeetan ilmakehän ulkopuolella.

Spore 04.05.2011 19-09-59.png

Otukset ovat kasaantuneet päällekkäin.

Häiriöt ovat ei-toivottuja virheitä, joita on jokaisessa videopelissä. Häiriöt voivat vaihdella pelaajalle hyödyllisistä harmittomiin ja haitallisista koko pelin kaataviin. Sporessa on monta häiriötä, mutta ne ovat harvinaisia. Yleisimmät ovat vain ohjelmointivirheitä - kuten ilmassa leijuvat kansalaiset ja yhteen "liimautuneet" ajoneuvot.

Vähäiset häiriöt Muokkaa

Spore Muokkaa

Leijuva otus-häiriö Muokkaa

Kun otuspelissä laittaa suun, piikin, yms. osan jalan alapäähän otus leijuu omitusesti. myös otuksen alaruumis liikkuu omituisesti. Kyse on ilmesesti grafiikkahäiriöstä. Huom: kaikki osat eivät tee tätä häiriötä. Se tapahtuu vain, jos otuksella on välttämätön osa, suu.

Pyörivät osat -häiriö Muokkaa

Joskus, jos olennon jalkaan laittaa vaatteita, se aiheuttaa niiden liikkumisen eri suuntaan ja jopa pyörimisen. Tämä häiriö vaikuttaa erityisesti naamioihin.

Vedenpintakasvit -häiriö Muokkaa

Kun peli asettaa kasveja arvottuihin paikkoihin, se saattaa joskus asettaa jonkin mereen. Kasvi ei kuitenkaan toimi meren pinnalla, joten se alkaa leijua vedenpinnan yläpuolella. Joskus peli saattaa asettaa kasvin toisen kasvin päälle jolloin se rupeaa leijumaan toisen kasvin päällä.

Kaapattu päällikkö -häiriö Muokkaa

Joskus heimopelissä planeetalle tulee avaruusalus kaappaamaan otuksia. Tämä otus voi olla jopa päällikkö. Jos päällikkö kidnapataan, hän ei palaa ja peli on hyvin vaikea suorittaa päälliköttä. Ainut tapa välttää tämä on tallentaa peli aina avaruusaluksen tullessa näköpiiriin.

Pyörivä kamera -häiriö Muokkaa

Joskus otuspelissä kamera alkaa pyöriä holtittomasti ympäriinsä. Kamera pyörii otuksen ympäri. Otus voi seurustella, hyökkäillä jne; mutta tälläinen pelaaminen on ärsyttävää. Tähän häiriöön ei ole vielä löydetty ratkaisua, paitsi sen saa korjattua painamalla ESC ja painat esimerkiksi Asetukset ja palaat takaisin otuspeliin. Häiriötä voi välttää myös pitämällä hiiren osoitinta vain vähän ruudun reunoilla.

Loputon musiikki -häiriö Muokkaa

Joskus, kun heimon jäsen kaapataan avaruusalukseen ennen ufomaisen musiikin loppua musiikki jää soimaan koko ajan heimon jäsenelle. Sen voi silti lopettaa, jos tappaa heimon jäsenen, käyttää sitä sosiaalisiin toimintoihin toisen heimon kanssa tai edistyy sivilisaatioon. Sama voi tapahtua avaruuspelissäkin, kun sotamusiikki jää soimaan sodan loputtua.

Useiden työkalujen häiriö Muokkaa

Kun heimon jäsenellä on jo työkalu ja sen lähettää hakemaan toista, molemmat työkalut voivat jäädä päälle. Tämä vaikuttaa heimon jäsenen kykyihin, mutta voi olla häiritsevää.

Rohdottomien planeettojen häiriö Muokkaa

Pelaaja voi löytää rohdottoman planeetan. Helpoin tapa tälläiselle löydökselle on kropojen tähtijärjestelmien T1- T2- ja T3- luokan planeetat, tai etsiä planeetan, joka oli aloitustehtävässä, kun pitää luodata tuhoutunut kaupunki.

Lapselliset aikuiset Muokkaa

Joskus saattaa otuspelissä oman pesäsi luona kehittyä isopäinen ja isosilmäinen otus, siis aikuiselle otukselle on jäänyt poikasen pää. Tämä häiriö on vain huvittava. Yleensä isosilmäbugi tulee, jos sinulla on solupelistä saadut silmät. Bugin saa korjattua, jos vaihdat solupelin silmät otuspelin silmiksi.

Kopioidut heimot -häiriö Muokkaa

Tämä häiriö on heimopelissä. Nimensä mukaisesti saattaa käydä niin että kun esim. tuhoat heimon se saattaa palata takaisin, tietenkin vihaisena.

Loputon odotus Muokkaa

Otuspelissä tapahtuu usein tämä: Menet pesälle ja kun haluaisit mennä edistämään otustasi tanssin jälkeen otus jää seisoskelemaan paikalleen eikä mitään voi tehdä. Häiriö saattaa ilmetä myös planeettaa ladatessa. Tällöin latauspalkki on täynnä mutta peli tuntuu silti lataavan ja yläreunassa olevat tekstit vaihtuvat normaalisti. Tämä häiriö on todellla ärsyttävä. Sen voi ratkaista painamalla Ctrl+Alt+Delete napsauttamalla Tehtävänhallinta ja sulkemalla Sporen.

Päällekkäiset otukset Muokkaa

Tämä häiriö tapahtuu, kun otuksen aivot kasvavat Otuspelissä. Animaation jälkeen läheiset otukset ovat kerääntyneet pälleikkäin, alfaotus ylimmäisenä, poikanen alimmaisena.

Galaksissa kuhisee Muokkaa

Pyörivä planeetta häiriö Muokkaa

Seikkailueditorissa Planeetta voi alkaa pyöriä vauhdilla ympäri.

Efekti-häiriö Muokkaa

Vaatetuseditoreissa voi joskus alkaa näkyä Galaksissa Kuhisee osien efektejä (esim. tulta ja valoja), vaikkei olisikkaan Kapteenieditorissa.

Kapteeni-asukkaat häiriö Muokkaa

Tallennuksessa kaupunkien asukkaat muuttuvat samanlaisiksi kuin kapteenisi. Tämä saattaa liittyä hologrammiluotaimen käyttöön. Ne eivät muutu vaikka muokkasit kapteeniasi. Tämä on hyvin ärsyttävää, sillä et voi muokata asukkaiden asuja ollenkaan. Voit kuitenkin yrittää palauttaa asukkaiden vaatetuksen jos teet kapteenistasi sellaisen, jollaisen tahtoisit asukkaistasi. Sen jälkeen käytät hologrammiluotainta, jolloin asukkaiden vaatteet vaihtuvat. Lopulta muokkaat kapteenistasi taas omanlaisensa

Seonnut historia Muokkaa

Seonnut Asiakirja.png

Esimerkki sekasin menneestä historiaruudusta

Joskus avaruuspelissä historiaruudulla heimo-, sivilisaatio- ja avaruuspelin historiat menevät päällekkäin. Tämä häiriö tulee usein silloin kun on seikkailuissa ystävystynyt otusten kanssa ja historia luulee että se tapahtui otuspelissä.

Uimis-häiriö Muokkaa

Joskus kun laittaa heimopelin jäsenet kalastamaan jää vain pari kalastuspaikalle ja 1-2 muuta ui kaukana kartan ulkopuolella eikä yleensä tule takaisin. Loppujen lopuksi ne yleensä kuolevat nälkään.

Päällikkö-häiriö Muokkaa

Joskus jos päälliköllä on siivet alkaa se lentämään paikallaan aina ylemmäs ja ylemmäs kunnes kuolee nälkään, kun syntyy uusi päällikkö alkaa sekin lentämään.

Käännösvirheet Muokkaa

Sporessa on myös muutamia käännösviheitä kuten Galaksissa kuhisee-pelin seikkailueditorissa voi asettaa planeetalle miinan joka on nimeltään Kaivos. (kaivos=eng. mine kuten miinakin.)

BetterSpore Muokkaa

BAD_DATA Muokkaa

Kun BetterSpore on asennettu peliin ja peliä pelaa, se alkaa nimetä uusia asioita, kuten syntyviä heimolaisia, tähtiä ja planeettoja kaikki nimelle BAD_DATA. Bugi johtuu siitä, että BetterSpore on tehty englanninkieliselle Sporelle. Bugi korjaantuu muuttamalla pelin kieleksi englannin.

Vesi-otus

Joskus otuspelin alussa, pesä saattaa mennä veden alle,joka aiheuttaa sen, ettei saa ruokaa ja maalle pyrkiessään merihirviö sukeltaa maan alta ja syö sinut, ainut tapa estää tämä häiriö on pelin tallentaminen ennen otuspeliin menoa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki