FANDOM

      Saatoit myös etsiä artikkelia harvinaisuuksista.
Harvinaisuuskokoelma.jpg

Galaksin esineet

Galaksin esineitä voi löytää mistä päin Galaksia tahansa (lukuunottamatta Galaksin keskusta ja Teuvoa). Helpoin tapa löytää niitä on etsiä sopiva zoomaus ja katsoa kaiken muista tähdistä poikkeavan perään. Ne voivat näyttää normaaleilta tähdiltä, mutta ovat helpommin löydettävissä, jos zoomaa lähemmäksi. Zoomaamattakin voi löytää erilaisia kaksoistähtiä, jotka näyttävät monivärisiltä.

Galaksin keskus Muokkaa

Galaksin keskus.png

Galaksin keskus.

Monien galaksien keskustassa on supermassiivinen musta aukko. Ne ovat kiistatta universumin energiatiheimpiä kohtia. Nämä mustat aukot saavat energiansa ympäriltään kuluttamasta valtaisasta materiamäärästä - vuosittain jopa 1000 kertaa Auringon verran.

Musta aukko Muokkaa

Musta aukko.png

Musta aukko.

Avaruuden alue, jossa massa on niin suuri, että alueen painovoima vetää puoleensa jopa valon. Yleensä mustat aukot ovat seurausta tähtien luhistumisesta. Mustaan aukkoon putoava materiaali kiihtyy ja kuumenee ja kehittää samalla valtavasti säteilyä.

Esitähden kaasukiekko Muokkaa

Esitähden kaasukiekko.png

Esitähden kaasukiekko.

Vastamuodostunutta tähteä ympäröivä kaasukiekko. Uskotaan, että kiekon materiaali tiivistyy ajan mittaan kiinteiksi materiaaliryppäiksi ja muodostaa lopulta planeettajärjestelmiä.

Sinisini Muokkaa

Sinisini.png

Sinisini.

Kaksoistähti on tähtijärjestelmä, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan lähellä toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Ne ovat loppujen lopuksi melkoisen yleisiä. Tämä kaksoistähti koostuu kahdesta sinisestä jättiläisestä.

Sininen jättiläinen on erittäin suuri ja kuuma tähti. Siniset jättiläiset palavat erittäin kirkkaasti ja siksi niiden elinikä on varsin lyhyt - yleensä alle 100 miljoonaa vuotta. Kun tähtien polttoaine loppuu, useimmat tähdet tuhoutuvat valtavassa supernovassa.

Keltasini Muokkaa

Keltasini.png

Keltasini.

Kaksoistähdet ovat tähtijärjestelmiä, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan lähellä toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Ne ovat loppujen lopuksi melkoisen yleisiä. Tämä kaksoistähti koostuu sinisestä jättiläisestä jota kiertää keltainen pääsarjan tähti.

Keltainen pääsarjan tähti on keskikokoinen tähti pitkälti Auringon tapaan. Tähän luokkaan kuuluvien tähtien elinikä on noin 5-10 miljardia vuotta.

Sinipuna Muokkaa

Sinipuna.png

Sinipuna.

Kaksoistähdet ovat tähtijärjestelmiä, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan lähellä toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Ne ovat loppujen lopuksi melkoisen yleisiä. Tämä kaksoistähti koostuu sinisestä jättiläisestä jota kiertää punainen kääpiö.

Punainen kääpiö on pieni himmeä tähti, joka ei ole massaltaan kovin suuri. Punaiset kääpiöt palavat vaimeasti ja kestävät siksi pitkään. Jotkut punaisen kääpiöt palavat jopa biljoona vuotta. Ne ovat universumin yleisimpiä tähtiä.

Punapuna Muokkaa

Punapuna.png

Punapuna.

Kaksoistähti on tähtijärjestelmä, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan lähellä toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Ne ovat loppujen lopuksi melkoisen yleisiä. Tämä kaksoistähti koostuu kahdesta keltaisesta pääsarjan tähdestä.

Keltapuna Muokkaa

Keltapuna.png

Keltapuna.

Keltapuna - Kaksoistähdet ovat tähtijärjestelmiä, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan lähellä toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Ne ovat loppujen lopuksi melkoisen yleisiä. Tämä kaksoistähti koostuu keltaisesta pääsarjan tähdestä jota kiertää punainen kääpiö.

Kaksoset Muokkaa

Kaksoset.png

Kaksoset.

Kaksoistähti on tähtijärjestelmä, jossa kaksi tähteä kiertää toisiaan lähellä toisiaan yhteisen painopisteen ympäri. Ne ovat loppujen lopuksi melkoisen yleisiä. Tämä kaksoistähti koostuu kahdesta punaisesta kääpiöstä.

Teuvoa jututettu Muokkaa

Teuvo.png

Teuvo.

Juttelit sitten Teuvolle. Hieno juttu.

Harvinaisuudet
Esineet: Elämänkivet · Harmonian kääröt · Harvinaiset fossiilit · Harvinaiset geodit · Harvinaiset jalokivet · Harvinaiset patsaat · Järjestyksen kääröt · Muinaisjäänteet · Sattumakuutiot · Talouden laintaulut · Tieteen kirjat · Uskonkääröt · Voimakivet

Kohteet: Galaksin keskus · Musta aukko · Esitähden kaasukiekko · Sinisini · Keltasini · Sinipuna · Punapuna · Keltapuna · Kaksoset · Teuvoa jututettu

Ihanneplaneetat: Rapukinttu · Kraatterit · Herkkukurkku · Rattaat ja roottorit · Vaahtokarkit · Leivonnainen · Ananas · Lonkerot · Kalkkarokäärme · Kivikasa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki