FANDOM

Esitähden kaasukiekko.png

Kehittyvä tähti eli esitähden kaasukiekko.

Vastamuodostunutta tähteä ympäröivä kaasukiekko. Uskotaan, että kiekon materiaali tiivistyy ajan mittaan kiinteiksi materiaaliryppäiksi ja muodostaa lopulta planeettajärjestelmiä.

Esitähden kaasukiekko on pyörivä kiekko, joka kiertää syntymässä olevaa tähteä. Kaasukiekkojen luo voi zoomata, mittä niitä ei voi asuttaa, sillä ne eivät ole vielä synnyttäneet planeettakuntia. On teorioita, että jos tarpeeksi aikaa kuluu, kiekko yhdistyy ja muodostaa tavallisia tähtijärjestelmiä - tälläistä kehitystä ei ole kuitenkaan varmistettu (kuten ei myöskään sitä, että tähtisumusta voisi syntyä kaasukiekko. Esitähden kaasukiekot ovat mustia aukkojakin harvinaisempia, ja niitä on todella vähän galaksin jokaisessa haarassa ja vielä vähemmän lähellä Galaksin keskusta. Mikäli kaasukiekoista kehittyy tähtiä, mitä ei ole varmistettu, samalla luultavasti poistetaan myös asuttamattomia, vanhoja tähtiä. Galaksiruudulla kaasukiekot muistuttavat punaoransseja mustia aukkoja. Jotkut pelaajat sanovat myös, että jos poistaa tallennetun pelin, esitähden kaasukiekko katoaa ja muuttuu tähdeksi, jolta voi aloittaa uuden pelin. Tätäkään teoriaa ei silti ole testattu varmaksi.

Pelissä on todella harvinainen häiriö, jonka vaikutuksesta pelaaja saa "Musta aukko" -galaksin esineen, vaikka onkin vieraillut esitähden kaasukiekolla. Häiriötä ei liene korjattu päivitysten mukana.

Harvinaisuudet
Esineet: Elämänkivet · Harmonian kääröt · Harvinaiset fossiilit · Harvinaiset geodit · Harvinaiset jalokivet · Harvinaiset patsaat · Järjestyksen kääröt · Muinaisjäänteet · Sattumakuutiot · Talouden laintaulut · Tieteen kirjat · Uskonkääröt · Voimakivet

Kohteet: Galaksin keskus · Musta aukko · Esitähden kaasukiekko · Sinisini · Keltasini · Sinipuna · Punapuna · Keltapuna · Kaksoset · Teuvoa jututettu

Ihanneplaneetat: Rapukinttu · Kraatterit · Herkkukurkku · Rattaat ja roottorit · Vaahtokarkit · Leivonnainen · Ananas · Lonkerot · Kalkkarokäärme · Kivikasa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki