FANDOM

Editorit ovat yksiä Sporen tärkeimmistä ominaisuuksista. Ne mahdollistavat lähes jokaisen pelissä olevan asian muokkaamisen ja luomisen. Kaikki editorit sisältävät mm. 3D -grafiikan, väritysmahdollisuuksia, peruutustoiminnon ja monimutkaisuusmittarin. 7 editoria nähtiin jo E3 2006:ssa.

Yleiset työkalut Muokkaa

E3 2006 Editori1

Alkuperäinen värittämö

Värittämö

Nykyinen värittämö

ES 2006 Editori2

Alkuperäinen kokoamo

Kokoamo

Nykyinen kokoamo

Jokaisessa editorissa on yhteisiä työkaluja, jotka toimivat niissä kaikissa. Tämä tekee muokkaamisesta helpompaa.

Peruuta/Seuraava Muokkaa

Jokaisessa editorissa voi peruuttaa osan lisäyksiä, mutta myös tehdä ne uudelleen.

Värittämö Muokkaa

Kaikilla editoreilla on kokoamon (jossa luotavan asian runko kasataan) lisäksi myös värittämö, jossa pelaaja voi luoda asialle erityisen tyylin. Alunperin värittämön tilalla oli "tekstuurieditori", jonka avulla pystyi muokkaamaan otuksen ihoa esimerkiksi suomuilla. Myöhemmin kuitenkin tämän korvasi värittämö, jossa otuksen osia tai koko otuksen voi värittää.

Koekävely Muokkaa

Koekävely on otuseditorissa oleva ominaisuus, jolla voi testata otuksensa kävelyä ja tehdä sillä erilaisia liikkeitä.

Editorit Muokkaa

Otuseditori Muokkaa

Pääartikkeli: Otuseditori

Ensimmäinen pelissä vapautuva editori on hyvin yksinkertaisella mekaniikalla toimiva kaksiulotteinen solueditori. Mutta kun evoluutio tekee tehtävänsä ja otus alkaa kävellä maalla, avautuu uusi ja monimutkaisempi, kolmiulotteinen otuseditori. Siinä voi luoda ja värittää käveleviä, uivia ja lentäviä otuksia ja lisätä niille uusia kykyjä kuten hyppy, lentäminen, rynnäkkö tai poseeraus.

Otuksen osat Muokkaa

Suut-valinta

Suut

Vaikuttaa otuksen ruokavalioon (kasvinsyöjä, kaikkiruokainen tai lihansyöjä) sekä laulamiseen ja puremiseen. Suuta voidaan myös käyttää myrkyn sylkemiseen taistelussa. Kaikki suut antavat otukselle myös parittelukutsun. Ilman suuta otusta ei voi tallentaa.
Aistit-valinta

Aistit

Sisältää silmiä, neniä ja korvia. Silmä vaikuttaa näköaistiin, mutta muut osat vain otuksen hurmaamiskykyyn.
Raajat-valinta

Raajat

Sisältää pohjia jaloille ja käsille.
Tarttuimet-valinta

Tarttuimet

Sisältää kaikenlaisia käsiä. Jokainen näistä antaa otukselle tarttuimet -kyvyn. Osa vaikuttaa myös iskuun ja poseeraamiseen.
Jalat-valinta

Jalat

Vaikuttaa otuksen nopeuteen sekä rynnäkkö- ja tanssikykyyn. Ilman jalkoja otus on todella hidas, mutta myös jalattomia otuksia on mahdollista luoda (toisin kuin suuttomia).
Aseet-valinta

Aseet

Sisältää aseita, kuten piikkejä ja sarvia. Vaikuttavat kaikenlaisiin hyökkäyksiin kuten rynnäkköön ja iskuun.
Yksityiskohdat-valinta

Yksityiskohdat

Sulkia, lehtiä, siipiä jne. Kaikki joka ei sovi muihin luokkiin. Vaikuttavat pääasiassa sosiaalisiin toimintoihin ja erikoiskykyihin kuten lentäminen.

Kulkuneuvoeditori Muokkaa

Pääartikkeli: Kulkuneuvoeditori

Kulkuneuvon osat Muokkaa

Muokkausikkunan ylälaidassa on osaluokkia, joista jokaisesta voi valita erilaisia osia. Osaluokkiin kuuluu rungot, ohjaamot, kulkutapaan vaikuttavat osat (kuten pyörät, purjeet ja siivet), erityiset osat (jotka kasvattavat kulkuneuvon uskonnollista, taloudellista tai sotilaallista voimaa), muita osia kuten ikkunoita ja antenneja sekä koristeita.

Rakennuseditori Muokkaa

Pääartikkeli: Rakennuseditori

Rakennuksen osat Muokkaa

Rakennuseditori avautuu kun heimopeli loppuu ja sivilisaatiopeli alkaa. Editorissa voi luoda kolmenlaisia rakennuksia: kaupungintaloja, asuinrakennuksia, tehtaita ja viihderakennuksia. Myös viidettä tyyppiä, farmia, suunniteltiin peliin mutta se poistettiin tuntemattomista syistä. Farmit voidaan kuitenkin lisätä jonkin lisäosan tai päivityksen mukana. Vain kaupungintaloa tarvitaan kaupungin tallentamiseen, mutta muut kolme rakennustyyppiä kasvattavat joko tuotantoa, väkilukua, onnellisuutta tai onnettomuutta.

Rungot

Rakennuksen pääosat, joiden pohjalle aletaan lisätä muita osia.

Katot

Katot asetetaan runkojen päälle.

Yhdistimet

Yhdistimillä voidaan "yhdistää" rakennuksen runkoja tai luoda esimerkiksi parvekkeita, korokkeita ja muita ulokkeita.

Ikkunat

Erilaisia rakennukseen asetettavia ikkunoita.

Ovet

Erilaisia rakennukseen asetettavia ovia.

Erityiset

Erityiset osat määrittyvät rakennuksen tyypin mukaan. Esimerkiksi viihderakennukseen asetettavat erityisosat voivat olla valomainoksia, valonheittimiä tms., kuten taas tehtaisiin asetettavat savupiippuja, höyrykoneita tms.

Koristeet

Rakennuksen koristamiseen tarkoitetut mutta muuten vaikutuksettomat osat.

Avaruusaluseditori Muokkaa

Avaruusaluseditori avautuu avaruuspelin alussa ja siinä voidaan luoda aluksia, joilla matkataan galaksissa.

Tunnusmusiikkieditori Muokkaa

Pääartikkeli: Tunnusmusiikkieditori

Solueditori Muokkaa

Solueditori on työkalu, jossa voi muokata soluaan solupelissä. Kuten otuseditorissa, siinä lisätään ja poistetaan osia otukseen - joskin 2D -tyylissä. Solusta voi muokata joko kasvinsyöjän, kaikkiruokaisen tai lihansyöjän. Tällä valinnalla on vahva vaikutus seuraaviin vaiheisiin, erityisesti otuspeliin.

Maastoeditori Muokkaa

Maastoeditoreja on kahdenlaisia: pelaajan avaruusaluksesta löytyvien työkalujen avulla tehtävä planeetanmuokkaus ja Spore Galaksissa Kuhisee -lisäosassa mukaan tullut planeettaeditori, jonka avulla luodaan seikkailuja.

E3 2006 -tapahtumassa Will Wright sanoi, että pian avaruuspelin alkamisen jälkeen pelaaja saa käsiinsä planeetanmuokkaimia ja maankaltaistustyökaluja, joilla planeettaa voi muokata. Sillä voi luoda mm. meriä, jokia, vuoria, laavavirtoja tai tippuvia meteoriitteja. Mukaan tulisi myös erityisiä teemoja kuten söpö- ratas- tai suklaateema sekä värityslaitteita, joilla voisi muokata planeetan pinnan, ilmakehän ja merten väriä.

Kasvieditori Muokkaa

Editori poistettu pelistä.

Kasvieditori on pelistä poistettu editori, jossa olisi voinut luoda kasveja viiden erilaisen osaluokan avulla. Jokaisessa osaluokassa puolestaan olisi ollut monenlaisia kasvinosia, usein 9 per osaluokka.

Majaeditori Muokkaa

Editori poistettu pelistä.

Majaeditori on pelistä poistettu editori, joka olisi ollut kuin yksinkertaistettu rakennuseditori: siinä olisi voinut luoda heimopelin majoja. Se olisi jakautunut kolmeen osaluokkaan: majan tyyliin, lisäyksiin ja kyltteihin.

Kakkueditori Muokkaa

Kakkueditori on erittäin omituinen osa Sporea. Sen nimi näkyy pelin lähdekoodissa ja se on luultavasti ollut projektinimi jollekin editorille, mutta poistettu pelistä. Jos sen hakkeroi päälle, ainut muutos on että Spore latautuu omituisesti.

Editorit
Solueditori · Siirtymäeditori · Otuseditori · Kulkuneuvoeditori · Avaruusaluseditori · Rakennuseditori Kaupunkieditori/Siirtokuntaeditori · Heimoeditori · Tunnusmusiikkieditori · Seikkailueditori · Heimon asustamo Kansakunnan asustamo · Siirtokunnan asustamo · Kapteenin asustamo

Eivät tulleet mukaan peliin: Majaeditori · Kasvieditori · Galaksieditori · Kakkueditori

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki