FANDOM

Sporessa on mukana paljon diplomatiaa. Esimerkiksi heimopelissä voi antaa lahjoja toiselle heimolle rauhoitellakseen sitä, ja sivilisaatiopelissä luoda suhdetta nostavan kauppareitin.

Heimopelissä Muokkaa

Diplomatian vaikutus Sporessa alkaa näkyä heimopelissä. Tässä vaiheessa nimittäin voi antaa lahjoja toiselle heimolle rauhoittaakseen sitä, koittaa ystävystyä toisen heimon kanssa soittamalla puuhuiluilla, marakasseilla ja didgeridooilla. Soittaminen voi johtaa jopa liittoon. Toisen heimon kanssa voi tehdä rauhan antamalla sille lahjan.

Sivilisaatiopelissä Muokkaa

Diplomatia on paljon monimuotoisempi tässä vaiheessa. Pelaaja on monenlaisessa vuorovaikutuksessa muihin kansakuntiin riippuen kansakuntansa tyypistä - onko se sotilaallinen, taloudellinen vai uskonnollinen. Vaiheessa voi yhä antaa lahjoja muille kansakunnille, kuten edellisessäkin vaiheessa. Kun kaupunkia klikkaa hiiren oikealla näppäimellä, esiin tulee vaihtoehtoja kuten Yhteys, Anna lahja, Ehdota kauppareittiä, Valtaa, Osta kaupunki, Käännytä jne. jälleen riippuen kansakunnan tyypistä.

Sotilaalliset kansakunnat käyttävät puhdasta voimaa valloittaakseen kaupungin. Hankaluuksia tuottaa kuitenkin kaupungin rakennuksien tuhoaminen.

Uskonnolliset kansakunnat käyttävät sanoja ja aatteita käännyttääkseen kaupungin. Siksi niiden kulkuneuvot eivät tuhoa mitään koittaessaan hankkia kaupunkia kuten sotilaalliset.

Taloudelliset kansakunnat käyttävät rahaa ostaakseen kaupungin. Jos tarjous on tarpeeksi korkea, kansakunnan suhteet nousevat. Vaikka se kestää kauiten, se tekee maat vauraammaksi.

Pelivaiheen loppumiseen on viisi erilaista mahdollista tapaa, jotka kaikki käyttävät diplomatiaa eri tavoin:

  • Sotilasvallankaappaus, jossa kaikki kaupungit antautuvat tai yksinkertaisesti tuhotaan ohjuksilla.
  • Uskonnollinen vallankaappaus, jossa kaikki kaupungit yhdistyvät yhdeksi valtakunnaksi saman uskonnon tai aatteen ansiosta.
  • Talousvallankaappaus, jossa kaikki kaupungit yhdistetään yhdeksi valtakunnaksi ostamalla ne.
  • Diplomaattinen vallankaappaus, jossa kaikki kaupungit ovat toistensa liittolaisia. Maailmassa kenelläkään ei ole vihollisia, ja valtakunnat päättävät sulautua.
  • Antautuminen, jossa viimeinen vastustaja antautuu ja suuri valtakunta on syntynyt.

Avaruuspelissä Muokkaa

Avaruusvaiheessa uusia diplomaattisia vaihtoehtoja syntyy ja vanhoja katoaa. Avaruuspelissä tapaa monia valtakuntia, joiden kanssa kommunikoida. Kommunikaatiopaneelissa on vaihtoehto diplomatia. Sieltä voi pyytää valtakuntaa kertomaan itsestään, opettamaan filosofiaansa, luoda kauppareittejä, antaa lahjoja, ehdottaa liittoa, pyytää heitä hyökkäämään jonkun kimppuun jne. Nämä vaihtoehdot voivat kasvattaa valtakuntien suhdetta (paitsi pura liitto, lopeta kauppareitti jne.)

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki